Wednesday, July 04, 2007

Ulam-Ulaman

Okay who likes to eat ulam-ulaman? Me!

these few days, it's Peria Katak or Bitter Gourd (no idea why it is called 'katak' but the peria yang kecil-kecil tu, not the long one). It's good, according to my Dad. Banyak sangat khasiatnya, paling popular ialah to control the sugar level.

I googled Peria Katak and found this, complete with a photo. Check it out :

http://situkang-gambar.fotopages.com/?entry=925813
Yes, rasanya mak datuk pahit. Nasi boleh jadi pahit bila I kunyah dengan peria katak :) But I do not mind at all. Lately rasanya lebih senang makan ulam-ulaman and sayur-sayuran berbanding masa kecil dahulu. I totally hate vege dulu-dulu.

Sekarang, kalau tak ada sayur, tak sah rasanya. But I don't really like sawi. Dulu masa my sis-in-law in confinement period, she had to eat the lobak putih. Itu pun I tumpang sekaki. Sibuk aje, kan heheh. Doesn't taste good, but I like it. And I do eat terung, petola, ulam raja, daun tenggek burung, pegaga, jantung pisang (baru belajar). Tapi sekarang memang tengah gila makan peria katak. Hah terung hutan yang comel-comel tu pun I makan. Internal cleansing konon-kononnya..luckily they are easily available here in JB.

Sekarang ni my aim is to reduce caffeine intake. I memang gila minum Nescafe. Addicted, okay. No good, no good, no good.

But the best part is, bila buat blood test, my blood memang normal dan bersih hehehe. Alhamdulillah. Dunno how, mungkin sebab I selalu minum plain water agaknya. And the doctor siap puji lagi ada this one element in my blood is higher than the average for women. Tak ingat apa dia.. dia kata "kalau perempuan selalunya 6-7, but yours is 11. Which is very good". Tapi i tak ingat apa dia the element. Tapi I did surf the internet, and from my reading, I found out it could be because I don't really drink tea. Yeah, I don't really like tea.

8 comments:

Anonymous said...

I love ulam,too :) Try pegaga. That's good, too. Cuba suatu hari nanti, jangan makan lauk apa pun selain ulam-ulaman. That's TOTAL cleansing *wink*

Anonymous said...

eheheh u r like my husband.. he loves peria katak also.. goreng letak lada api dgn udang.. tp i x suka cos it's sooooo bitter..

spectacularwave said...

Thank you, Princess. I pun terfikir to do that too.. detox diet! *smiles*

spectacularwave said...

goreng dengan cili api, ya.. sounds yummy and pedas :) your hubby orang nogori ke, strawberry? how about you?

Anonymous said...

mmg pedas.. eheheh x la.. my hubby bukan org negori.. i yg org negori.. dulu dia x suka makan pedas.. but since we met, dah pandai la dia mkn pedas sbb dah terlampau kerap disogok ngan spicy foods.. skang my hubby masak spagetti pun ltk lada api.. eheheh..

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada. Thanks for the attention, bye). Até mais.

spectacularwave said...

nogori sebelah mana strawberry? i ada juga relatives there.. entah-entah kenal ke :)

spectacularwave said...

hello rodrigo, thank you for visiting.. but forgive me, I am not able to understand your comment..if you could say it in English, please.. I have visited the link, though.